Beställ scoutvaror via kåren här

Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, t-shirt, piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Sedan år 2007 har alla scouter i hela Sverige petroluemblå som färg på sin scoutskjorta.

Köp scoutskjorta

Absolut enklast är att du kontaktar din avdelningsledare efter ett möte eller via mejl och berättar att du vill köpa en scoutskjorta.
Det finns scoutskjortor i alla storlekar i lokalen så man kan prova! – Prata återigen med en ledare på avdelningen.

Scoutkåren har ett paket med märken, halsduk och skjorta.
Det kostar för närvarande 400 kr för CL (centilong) storlekar och 500 kr för de andra storlekarna. Priset är angivet april 2017, vi försöker uppdatera när vi ändrar priset.
I paketet så får man med grundmärkena.
Kåren genomför gemensamma inköp av scoutskjortor, så vi samlar ihop några beställningar för att det ska underlätta hanteringen.

Du kan köpa enbart scoutskjorta, om du redan har alla märken eller bara halsduk och något märke som kommit på vift.

Köp halsduken

Kårens halsduk är unik och kan bara beställas genom kåren, återigen genom att prata med en ledare på avdelningen. Halsduken kostar för närvarande 60 kr. Priset är angivet april 2017, vi försöker uppdatera när vi ändrar priset.

Scoutdräkten

Scoutdräkten består av flera olika klädesplagg. Vi ser att alla scouter har en scoutskjorta, då märkena är tänkta att användas på scoutskjortan.
Det är frivilligt att köpa andra delar av scoutdräkten såsom en t-shirt. På mötena spelar det ingen roll om man har en scout t-shirt eller scoutskjorta, båda är lika officiella.
Du kan köpa andra delar av scoutdräkten, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.
Enklast är att beställa skjortan via din avdelningsledare.

Märken

Märken hit, märken dit. Det finns gott om märken som man gör sig förtjänt av inom scouterna, hur man gör för att förtjäna dessa skiljer sig massa. Det finns yx-/sågbevis som visar att du kan hantera yxa och såg. Sen finns det exempelvis märken som visar att du förstår hur man hanterar situationen om någon blir skadad.

Se här hur märken ska placeras på scoutskjortan.

Mer information om märkena och scoutprogrammet hittar du på www.scout.se/program. Där kan du ladda hem hela broschyren om Scouternas märkessystem och massor av annan litteratur.

Du kan läsa mer om våra årsmärken i vår märkesbok nedan. Den ska skrivas ut dubbelsidigt.

Vi använder mera.se som leverantör av våra tygmärken och andra profilprodukter.