Förskjutningschiffer eller Ceasarchiffer som det också kallas är ett av de vanligaste chiffer som används i scouterna. Det är väldigt välkänt och ha använts minst 2000 år då Julius Ceasar regerade. Chiffret går ut på att man förskjuter varje bokstav ett bestämt antal steg i alfabetet som illustrationen visar. Ceasar valde att förskjuta alla bokstäver tre steg då han namn börjar på den tredje bokstaven i alfabetet, bokstaven C.

Som exempel skrivs ”Scouterna” med förskjutningen -5 så här:

NÅJPOÖMIY

Om du vill skriva med förskjutningschiffer på din dator med förskjutningen -5 kan du ladda ner och installera följande fil. Sedan är det bara att skriva ditt meddelande i t.ex Microsoft Word, markera texten och söka efter ”Chiffer Forskjut” som typsnitt.

Om du vill skriva ut en bokstavsförskjutningssnurra kan du ladda ner pdf:en, klippa ut bilderna, förstärka dem med en kartongbit eller liknande, göra hål i mitten på dem, lägga den mindre över den större och sätta ihop dem.

forskjt5

Chiffersnurra-A4