Hässelby Scoutkår driver scoutverksamhet i Hässelby Villastad, med lokalen nära Åkermyntans Centrum. Här händer det aktiviteter nästan varje dag i veckan, om vi inte hittar på någon utflykt någonstans. Vad varje avdelning gör bestäms i större utsträckning tillsammans med barnen ju äldre dom blir. Det är meningen att man på mötena tränar på saker som man kommer behöva på hajker. Som i sin tur är förberedande inför ett längre läger varje sommar.

Scouting bygger på ett patrullsystem som är små grupper av scouter. Tillsammans i en patrull så får scouterna lära sig att samarbeta, lösa problem och framförallt har roligt ihop!

Learning by doing (lära genom att göra) bygger scoutingmetoden på. Att man först kort går igenom hur man ska göra en uppgift, sen får scouterna själva prova på att genomföra uppgiften. Blir det fel, så ta man lärdom av detta och sen gör det igen och då har man lärt sig hur man ska och inte ska göra.

If it isn’t fun it isn’t scouting (om det inte är roligt så är det inte scouting) innebär att man kanske inte varje möte ska sitta och knyta knopar bara för man måste lära sig det. Utan kanske ha ett disco tillsammans med kåren eller varför inte spela datorspel en helg. Scouting blir var det gör man till. Och vi vill göra det till något scouterna kommer att minnas.

Äventyr Vi har en lång tradition om att hajker ska vara ett äventyr för scouterna. Detta märks främst på den kårgemensamma hajken vi brukar ha varje vår. Där får scouterna ett riktigt äventyr på halsen. Att man i de yngre åldrarna har ett tema där man med hjälp av saker man lärt sig under mötena får utmana sig själv och lösa problem de ställs inför för att hajken ska få ett lyckligt slut. Medans man när man är äldre så blir äventyret mer att klara av hajken med bara sin patrull, att naturen och där man går blir det som man kommer minnas.